Ingen humanism

 
 
En elev kom från en månads intensiv zazen. Man steg upp 02.30 och satt på sin kudde effektivt tolv timmar innan man gick til vila vid midnatt föra att sova högst 2,5 timmar. Oj så tokigt sa jag, sömndeprivation och träning i att sitta stilla.
 
Läraren förr denna retreat menade att mental hälsa uppnås på det sättet, att psykisk balans kan återställas på det sättet. Men mental balans är något helt annat än zen. Det är bra att uppnå mental balans och psykisk hälsa, på vilket sätt det än går till. Jag lärde mig som ung att praktisera vipassana och använda bukens höjning och sänkning på in- och utandning, eller promenerande vänster-höger-vänster-höger etc. som balanserande instrument. Utmärkt, använder det ännu idag. Men zen är ingen humanism eller lära eller hälsometod. Zen är en verklighet som inte handlar alls om våra intressen. Snarare gäller motsatsen, att släppa alla sådana som irrelevanta.
 
Man förstår att sådana här intensiva sittningsmöten betalar sig. Alla vill nå hälsa och balans. Att det saluförs som zen eller chan är bara att beklaga. Verklig zen är den här verkligheten sådan den är redan nu, vare sig vi är i balans eller inte.
 
Jag frågade min elev om hon mådde bättre nu. Ja, utropade hon ! Nu när jag inte måste sitta hela tiden finns det plötsligt så mycket tid att göra allt möjligt ! Underbart !
 
Det är en adekvat reaktion. Att sitta mycket kan vara skönt och enkelt. Men för de flesta är det hård träning. De som blir bra på det har stamina och kan visa andra. Detta har ingenting alls med zen att göra, det är endast fysträning. Zen är den form världen har just nu, en form som är helt likgiltig för våra intressen av hälsa eller stamina i att sitta still. Zen är något helt annat än vår relativa stillhet som vi eventuellt lyckas finna i mycken sittning. Zen gäller hur saker och ting är runt omkring oss hela tiden som är så helt oberoende av våra behov.
 
Just att zen är form helt oberoende av våra intressen gör att verklig frihet uppstår när vi är medvetna om denna form. Det är sådant-heten hos allt, okänd, sig själv, ren, stor och fri.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0